Copii www.sanatateintegrata.ro

Un alt fel de meditatii pentru copii

A fi ZEN

Termenul de Zen este foarte cunoscut în rândul copiilor, și dacă ne uităm la copiii de până la 7-8 ani, ei trăiesc într-o lume a lor, lumea basmelor. Și totuși, realitatea actuală, ne face adesea să spunem “Pe vremea mea, ne jucam altfel. Pe vremea mea, nu ma plictiseam niciodata, găseam întotdeauna ceva de făcut”. Și asta pentru că, deși vedem că ai nostri copii au de toate, se plictisesc mai repede, sunt mai nervoși și găsesc bucuria în tot mai puține lucruri. Copiii și adolescenții din ziua de astăzi sunt mult mai asaltați de gadgeturi, social media și tehnologie decât am fost noi pe vremea lor.

ZENUL și creierul

Dacă în primii ani de viață, creierul funcționează pe unde de frecvență joasă (delta și theta), după vârsta de 6 ani creierul intră pe undele de frecvență alfa și afla înalte. Cu cât undele de frecvență sunt mai înalte, cu atât activitatea creierlui este mai intensă, crește starea de anxitetate și alertă. În mod contrar, scăderea undelor de frecvență a creierului, determină instalarea unei stari de liniște, calm, propice pentru învâțare și creativitate.

Accentuarea și înmulțirea numărului de stimuri din mediul exterior determină creșterea nivelului frecvențelor undelor creierului. De aceea, nu e de mirare că, copiii din ziua de astăzi sunt mai nervoși, mai plictisiți, mai agitați.

Pentru a aduce o stare de calm și liniște, este necesar să introducem și să adoptăm tehnici și medode care conduc la scăderea frecvențelor creierului. Una dintre aceste practici este practica meditativă. Aceasta poate îmbrăca diverse forme: tehnici de respirație, tehnici de meditație ghidată, dans meditativ (energetic).

Beneficiile practicilor meditative la copii

Pentru a înțelege necesitatea introducerii acestor practici în rutina zilnică a copiilor și adolescenților noști, să vedem care sunt efectele acestora:

  1. Creșterea nivelului atenției (Focus)

Stimulii exercitați de televizor, tabletă, telefon, etc. ne solicită să răspundem și să acționăm mai rapid decât oricând înainte. Iar copiii nu sunt o excepție. Vrem ca aceștia să poată identifica acțiunea individuală a stimulilor, însă în același timp să treacă cu usurință de la un lucru la altul. Vrem ca ei să fie capabili să rezolve probleme complexe și să ducă la îndeplinire proiectele începute. Pentru a face acest lucru, este necesară o atenție focalizată. Copiii care cresc cu nasul în telefon au dificultăți de focalizare și de concentrare a atenției.

Meditația îi ajută să își direcționeze atenția către lucruri pe rând și să nu fie distrași. Un studiu de Giuseppe Pagnoni [1] demonstrează că meditația nu doar schimbă undele din creier, dar ajută la creșterea performanțelor congnitive, prin focalizarea atenției doar asupra unui gând pe rând.

  • Creșterea nivelului de încredere și al stimei de sine

Datorită presiunilor din exterior și anumitor factori pe care nu îi pot controla, copiii pot simți că nu pot face față situațiilor, fapt ce conduce la scăderea stimei de sine. Multe din șovăielile și nesiguranța manifestată ca adulți își are originea în copilărie.

Cred că mulți dintre noi am simțit, cel puțin o data, că nu suntem destul de buni:

  • Fie că am trecut printr-o situație jenantă la scoală
  • Fie că nu ai fost acel copil “cool”
  • Sau poate că nu ai avut ghiozdanul, geaca sau pantalonii aceia

Toate aceasta ne-au implantat o traumă sau o imagine negativă de sine.

Meditația încetinește activitatea cerebrală (vorbirea necontenită în gând sau gândurile obsesive), conducând la relaxare, pace interioară, iubire de sine.

Orice activiate meditativă îi învață pe copii să se focuseze asupra momentului prezent. Când te focusezi pe prezent, fricile, îndoielile și insecuritățile dispar și sunt înlocuite cu încredere și un nivel crescut de stimă de sine.

  • Creșterea compasiunii, empatiei și a conectării cu ceilalți

Cercetările au demonstrat că meditația îi determină pe oameni să se manifeste într-un mod virtuos, să ajute pe cei care suferă, chiar și atunci când normele sociale nu ar impune acest lucru.

Pe măsura dezvoltării și consolidării sentimentului de siguranță, empatie și stabilitate interioară, oamenii sunt mai deschiși să arate compasiune, să traiască o stare de bucurie în relații. Prin meditație, există o parte a creierului reptilian (creirului vechi, cel care se ocupă de emoții) care se dezvoltă. Acesta parte a creierului, numită ciangulatul anterior, conectează emoțiile cu abilitățile cognitive, integrând activitatea diferitelor părți ale creierului. Apare astfel conștiița socială, focusată pe felul în care ne nedem în relație cu ceilalți. Acest lucru se întâmplă datorită dezvoltării unor neuroni (neuroni von Economo) [2], care ne ghidează spre emoții pozitive și ne îndepărtează de cele negative. Astfel că prin activități meditative, se intesifică mila și conștiința socială, creând premisele unei mai bune conectări cu ceilați.  

  • Reduce nivelul de stres pentru mai bune performațe școlare

Boala secolului XXI afectează tot mai mult și copii. Cerințele ridicate de la scoală, expunerea la competiție, solicitările să facă lucurile “perfect”, diminuează capacitatea acestora de a se relaxa. Acesta conduce la reducerea capacităților copiilor de a arata ceea ce știu, de a face cu plăcere lucrurile, obținerea de rezultate mai scăzute la scoală, și implicit un nivel de stres mai ridicat. Astfel că, de la mici vârste, copiii sunt antrenați, din nefericire, în cercul vicios al stresului.

Activitățile meditative conduc la calmarea minții. Corpul îi umează minții și se relaxează. Când mintea este eliberată de tensiuni, și corpul fără tensiuni, creierul funcționează la parametri maximi. Astfel se crează permisele pentru a obține rezultate mai bune la scoală, nu doar la nivel academic, ci și rezultate sportive, sau activități creative sau/și sociale. Un studiu al Universtității din California a arătat că, elevii din ciclul gimnazial și liceal care au practicat o activitate meditativă cel putin 30 minute, de doua ori pe săptămână, tip de 8 săptămâni, au obținut rezultate mai bune la testele de memorie și atenție, decât cei care nu au practicat acest tip de activitate. [3]

În urma unei activități meditative, copiii ajung să descopere acele tehnici de învățare care le sunt cele mai potrivite, practicând un management mai eficient al timpului, eliminând riscul de a ajunge la epuizare.

Mai mult, menținerea unui nivel scăzut de stres, de la vârste fragede, previne depresia pe termen lung. Asta pentru că în timpul meditației se secretă neurotransimițătorul GABA, responsabil pentru un nivel scăzut de anxitetate și stres.  Practica meditativă schimbă chimia creierului, elibrând acei neurotransmițători care ne ajută să funcționăm constructiv.

  • Susținerea dezvoltării personale

Prin practicarea unei activități meditative, factorii externi, perturbatori își diminuează din intesitate, iar oamenii ajung să se conecteze mai bine la nevoile lor, la ei înșiși. În primii ani ai dezvoltării copiii sunt ghidați de părinți în ce activități să facă, ce cale să urmeze. Începerea unei activități meditative îi ajută pe copii să fie ai atent la ce își doreșc ei cu adevărat și mai puțin la ce așteaptă ceilalți de la ei. Copilul va începe să se accepte pe sine, să înțeleagă că este diferit de ceilalți.

Practica meditativă este o componentă a educației spiritului, și este imporantă în procesul educației. Efectele acesteia sunt subtile, se dezvoltă în timp, mai mult sunt și durabile. Pentru că fiecare se descoperă pe sine, comparațiile cu ceilați sunt tot mai puține. Copiii ajung să se accepte și să îi accepte și pe ceilalți. Astfel că, prin acceptarea personală, se dezvoltă sentimentul de stimă de sine și încredere. Pe termen lung, aceștia sunt capabili să se autoanalizeze, să își găsească echilibrul și să devină capabili să se comporte în mod conștient, practicând o comunicare non-violentă în raport cu ceilalți.

Un alt fel de meditatii pentru copii

  • Susține managementul emoțiilor negative (furie, frică, rușine, panică) și reducererea depresiei

În ultima vreme, tot mai multe frici sunt exprimate de copii: frica de a nu fi acceptat, frica de a îi pierde pe cei dragi, frica de prea multă schimbare. Vrem ca ai noștri copii să treacă prin faze de insecurtiate și frustrare, nerabdare, fără prea mult stres. Din contra, toate cerințele ridicate și dorința de a face față mediului, crează emoții negative, trezesc frici, pe care copiii nu știu cum să le managerieze.

Tehnicile de meditație au rezultat o încetinire a ritmului cardiac și o uniformizare a respirației, ceea ce conduce la o stare de calm și liniște. Un studiu condus de Profesor Filip Raes (Belgia), efectuat cu peste 400 tineri între 13 și 30 ani, a arătat că cei care au practicat meditația au demonstrat o reducerea a credințelor limitative, disfuncționale și fricilor pe care le aveau în urmă cu 6 luni. [4]

Prin practica meditativă, copiii devin mult mai conștient de starea lor, și primesc acele instrumente de a lucra pentru a face față oricăror emoții negative, distructive (respirație conștientă, acțiune conștientă).

Cum ne ocupăm de nevoile copiilor noștri?

Pe lângă nevoile de bază pe care noi, părinții, ne preocupăm să ne acoperim pentru copiii noști (mâncare, îmbrăcăminte), a ne ocupa de nevoile spirituale devine o cerință tot mai acută. Și asta pentru că a forma adulți responsabili înseamnă persoane care să știe să managerieze stresul, emoțiile negative.

Bunăstarea şi obiceiurile sănătoase ale copiilor se formează încă din primii ani de viaţă – şi rămân responsabilitatea părinţilor. Tu ce faci pentru stresul copilului tău?

Studii:

[1]  Giuseppe Pagnoni, “Thinking about Not-Thinking”: Neural Correlates of Conceptual Processing during Zen Meditation, 2008 https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0003083

[2] Anderw Newberg, Mark Robert Waldman, Cum ne schimbă Dumnezeu creierul, Editura Curtea Veche, 2009, pag.151

[3] Prof. dr. Filip Raes, Mindfulness at school reduces (likelihood of) depression-related symptoms in adolescents – ScienceDaily, 2013, https://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130315095916.htm

[4] Prof. dr. Filip Raes, 2019, Effects of Mindfulness Training on the Emotional Experience and (Non-) Acceptance of Emotions in Adolescents- https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04159272,

Un alt fel de meditatii pentru copii

Programari si informatii la 0744 132477

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *